- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
Kontrola dynamiki obciążenia umysłowego w procesie treningowym piłkarzy to niezwykle istotny, ale jeszcze nie do końca kontrolowany przez trenerów obszar.
Miarą sukcesu w komunikacji trenera jest to, czy zawodnicy potrafią zrozumieć, zapamiętać przekaz i najważniejsze, czy potrafią wykorzystać go w praktyce. Jak więc komunikować się skutecznie?
Mój znajomy trener, myśląc o niezbyt utalentowanych zawodnikach – nieco żartobliwie mawiał: „najważniejsze, żeby zostali przy piłce”. Jednak tym razem nie o żarty chodzi.
Zobacz, jaki może być skutek sytuacji, gdy nasze emocje (złość, gniew, niecierpliwość, wstyd) zostaną przekierowane na negatywne czy wręcz raniące komunikaty do naszych zawodników.
W artykule „Rodzaje przewagi w fazie atakowania” opublikowanym w nr 3/2022 (50) czasopisma „Asystent Trenera” autor, Jakub Słota opisał 4 rodzaje przewagi w fazie atakowania: przewagę liczebną, pozycyjną, jakościową oraz socjo-afektywną. Zobacz, na czym polega ta ostatnia.
W nr 3/2022 (50) czasopisma „Asystent Trenera” opublikowana została bardzo obszerna rozmowa z obecnym trenerem MKS Cracovia S.S.A., Jackiem Zielińskim. Poniżej prezentujemy fragment, w którym ten doświadczony szkoleniowiec wskazuje, jego zdaniem, kluczowe cechy jakie powinien posiadać trener.
Rolą trenera jest szybkie diagnozowanie pewności siebie u zawodników i umiejętne budowanie jej tam, gdzie jest jej mało, a niwelowanie tam, gdzie zaczyna przeradzać się już w arogancję. Do tego jednak potrzeba, aby sam trener był osobą pewną siebie, reprezentującą silne wartości profesjonalizmu i wysokiej jakości pracy, który ciągle nad sobą pracuje i rozwija się mentalnie, nie tylko technicznie.
W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą, wielu z nas codziennie sprawdza wiadomości dotyczące konfliktu. Odbiorcami takich informacji – w sposób pośredni lub bezpośredni – bywają także nasi wychowankowie, którzy powinni być obdarzani naszą uwagą i wsparciem. Na co zwracać, zatem, uwagę w pracy z młodymi sportowcami, gdy stale docierają do nas komunikaty dotyczące potencjalnych zagrożeń?
Aby stać się bardziej wiarygodnym wzorcem do naśladowania i aby stale się rozwijać należy dołożyć własny przykład samodoskonalenia i rozwoju. Z jednej strony uwierz w to, że skoro Jürgen Klopp w każdym roku opowiada, ile nowych rzeczy nauczył się i jak poprawił swój „warsztat”, i skoro Robert Lewandowski stale poprawia swoją grę, to tej wiedzy do zdobycia jest naprawdę dużo.
Badania przeprowadzone przez Carnegie Institute of Technology (Harvard University) wykazały, że 85% sukcesu zawodowego pochodzi z dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, a tylko 15% z umiejętności twardych.
Empatia, inteligencja emocjonalna i elastyczność mogą sprawić, że staniemy się skutecznymi liderami i wzorem do naśladowania dla swoich podopiecznych. Twarde kompetencje to fundament, jednak bez kompetencji miękkich trudno będzie go wykorzystać.
Wyobraźmy sobie dwóch trenerów, którzy prowadzą zajęcia z grupą orlików na podstawie tego samego konspektu treningowego. Pomimo że treść jest taka sama, to zajęcia mogą się od siebie różnić. Dlaczego tak się dzieje? Każdy z nas jest inny, różnimy się pod względem temperamentu, osobowości czy poziomu kompetencji miękkich. To, kim jesteśmy, wpływa na to, w jaki sposób pracujemy i jak wykorzystujemy wiedzę. Pracując z ludźmi, warto pamiętać, że przede wszystkim pracujemy sobą – z tego powodu zawód trenera daje ogromną satysfakcję, jednocześnie będąc bardzo wymagającym.
Rozwijanie kompetencji miękkich wśród swoich zawodników jest równie ważne. Doskonalenie umiejętności działania w zespole, skutecznego porozumiewania się czy wspólnego rozwiązywania problemów sprawi, że nie tylko lepiej poradzą sobie w piłce nożnej, ale również w dorosłym życiu. Tym bardziej w obecnej pandemicznej sytuacji, w której spędzają większość czasu w domach, a głównym źródłem kontaktu z innymi stają się komunikatory internetowe. Sport może stanowić wspaniałe narzędzie do rozwoju kompetencji miękkich i być nośnikiem wielu wartości. Żeby tak się stało, warto w pierwszej kolejności zacząć od siebie i zastanowić się nad poziomem własnych kompetencji miękkich.
Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Nawet jeśli Cię nie słuchają, to zawsze Cię obserwują – czyli o komunikacji niewerbalnej w sporcie” autorstwa dr Anny Ussorowskiej. Artykuł znajdziecie w nr 4/2021 (45) czasopisma „Asystent Trenera”.