Podczas 3. Zjazdu Psychologów Akademii Klubów Ekstraklasy, którego byliśmy partnerem, jednym z elementów była część praktyczna przygotowana przez Karolinę Pietrzak oraz Mariusza Paszkowskiego. Sesja została przygotowana w trzech blokach tematycznych. Poniżej przykładowe ćwiczenie z bloku „Koncentracja uwagi”.

Niestety wielu wciąż uważa, że sukces drużyny 10-latków przekłada się później na większą możliwość zaistnienia w dorosłej piłce. Tymczasem, czy na tym etapie rozwoju można w ogóle w pełni ocenić, czy dany zawodnik będzie grał jako senior na wysokim poziomie? Z własnego doświadczenia piłkarskiego stwierdzam, że nie.

W procesie szkolenia ogromne znaczenie odgrywa komunikacja, prowadzona na linii trener – zawodnik. Zwłaszcza w najmłodszych grupach szkoleniowcy powinni jednak uwzględniać także istotną rolę rodziców. Poprzez swoje działania mogą oni bowiem wesprzeć rozwój piłkarski dziecka lub całkowicie zniechęcić swoją pociechę do uprawiania sportu.

W Polsce cały czas nie wszyscy trenerzy mają dostęp do psychologów sportu w swojej szkółce, akademii czy klubie. Są też tacy, którzy są sceptycznie nastawieni do specjalistycznej pracy psychologicznej w środowisku piłkarskim. Oczywiście, proces szkoleniowy odbędzie się bez udziału psychologów sportu. Jednak psychologia sportu jest już do tego konieczna. Dlatego dla jednych i drugich mam propozycję, jak będąc trenerem mądrze wykorzystywać psychologię.

Emocje często nieświadomie przejmują nad nami kontrolę i doprowadzają do zmiany naszego zachowania. Czy trener może pozwolić sobie na taką sytuację? Oczywiście, że nie! Powody można by mnożyć, ale przytoczyć warto kilka…

Rzuty karne już dzisiaj stanowią bardzo ważny element gry w piłkę nożną, a pokazane w badaniu statystycznym tendencje pozwalają określić ich znaczenie w przyszłości. Wnikliwą analizę meczów Ekstraklasy, podsuwającą wiele cennych wniosków i spostrzeżeń dotyczących rzutów karnych. znajdziecie w nr 3/2019 (34) czasopisma „Asystent Trenera”.

Poniżej fragment podcastu „Jak uczyć futbolu” z trenerem Mateuszem Ludwiczakiem pt. „Dorastanie w grze i fundamenty gry”, którego część I została opublikowana w nr 1/2020 (36) czasopisma Asystent Trenera.

Na podstawie przeglądu piśmiennictwa można przypuszczać, że bardzo istotnym czynnikiem warunkującym sukces sportowy w pracy szkoleniowej będzie zastosowanie adekwatnego stylu kierowania zespołem dostosowanym nie tylko do zawodników, ale przede wszystkim do własnych predyspozycji, kontekstu sytuacji i możliwości intelektualnych.

W celu podtrzymania zespołu procesów warunkujących aktywność młodego zawodnika w kierunku aktywności sportowej przez długi czas, szczególnie istotne mogą okazywać się określone działania trenerskie oraz – w przypadku sportowców najmłodszych – aktywności rodzicielskie.

Im szybciej nauczymy młodego sportowca rozpoznawania sygnałów związanych ze stresem, tym szybciej będzie on mógł zareagować na zwieszające się pobudzenie.

Newsletter