Badania przeprowadzone przez Carnegie Institute of Technology (Harvard University) wykazały, że 85% sukcesu zawodowego pochodzi z dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, a tylko 15% z umiejętności twardych.

Empatia, inteligencja emocjonalna i elastyczność mogą sprawić, że staniemy się skutecznymi liderami i wzorem do naśladowania dla swoich podopiecznych. Twarde kompetencje to fundament, jednak bez kompetencji miękkich trudno będzie go wykorzystać.

Wyobraźmy sobie dwóch trenerów, którzy prowadzą zajęcia z grupą orlików na podstawie tego samego konspektu treningowego. Pomimo że treść jest taka sama, to zajęcia mogą się od siebie różnić. Dlaczego tak się dzieje? Każdy z nas jest inny, różnimy się pod względem temperamentu, osobowości czy poziomu kompetencji miękkich. To, kim jesteśmy, wpływa na to, w jaki sposób pracujemy i jak wykorzystujemy wiedzę. Pracując z ludźmi, warto pamiętać, że przede wszystkim pracujemy sobą – z tego powodu zawód trenera daje ogromną satysfakcję, jednocześnie będąc bardzo wymagającym.

kompetencje trenera 1

Rozwijanie kompetencji miękkich wśród swoich zawodników jest równie ważne. Doskonalenie umiejętności działania w zespole, skutecznego porozumiewania się czy wspólnego rozwiązywania problemów sprawi, że nie tylko lepiej poradzą sobie w piłce nożnej, ale również w dorosłym życiu. Tym bardziej w obecnej pandemicznej sytuacji, w której spędzają większość czasu w domach, a głównym źródłem kontaktu z innymi stają się komunikatory internetowe. Sport może stanowić wspaniałe narzędzie do rozwoju kompetencji miękkich i być nośnikiem wielu wartości. Żeby tak się stało, warto w pierwszej kolejności zacząć od siebie i zastanowić się nad poziomem własnych kompetencji miękkich.

Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Nawet jeśli Cię nie słuchają, to zawsze Cię obserwują – czyli o komunikacji niewerbalnej w sporcie” autorstwa dr Anny Ussorowskiej. Artykuł znajdziecie w nr 4/2021 (45) czasopisma „Asystent Trenera”.

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”