Poniżej fragment podcastu „Jak uczyć futbolu” z trenerem Mateuszem Ludwiczakiem pt. „Dorastanie w grze i fundamenty gry”, którego część I została opublikowana w nr 1/2020 (36) czasopisma Asystent Trenera.

Na podstawie przeglądu piśmiennictwa można przypuszczać, że bardzo istotnym czynnikiem warunkującym sukces sportowy w pracy szkoleniowej będzie zastosowanie adekwatnego stylu kierowania zespołem dostosowanym nie tylko do zawodników, ale przede wszystkim do własnych predyspozycji, kontekstu sytuacji i możliwości intelektualnych.

W celu podtrzymania zespołu procesów warunkujących aktywność młodego zawodnika w kierunku aktywności sportowej przez długi czas, szczególnie istotne mogą okazywać się określone działania trenerskie oraz – w przypadku sportowców najmłodszych – aktywności rodzicielskie.

Im szybciej nauczymy młodego sportowca rozpoznawania sygnałów związanych ze stresem, tym szybciej będzie on mógł zareagować na zwieszające się pobudzenie.

Szukamy więc jak największej liczby rozwiązań i robimy wszystko, by poszerzać wpływ stymulacji i rozwoju zawodników. Dlatego też na drugim obozie w Jarocinie pojawił się warsztat. Po rozmowach z trenerem Papszunem, na podstawie tematów grupowych, które mu przedstawiłem na początku sezonu, wybraliśmy temat „Zawód piłkarz kontra inne zawody”.

Od momentu rozpoczęcia przez dziecko regularnych zajęć sportowych, trener staje się jedną z głównych osób dbających o jego rozwój. Powinien zatem, jako zaufany nauczyciel i wychowawca, rozumieć oraz budować jak najlepsze relacje nie tylko ze swoimi niepełnoletnimi podopiecznymi, ale także z ich rodzicami. Zwłaszcza tymi, którzy są określani mianem „trudnych”...

Jeśli nauczysz piłkarza lepiej wybierać swoją pozycję, lepiej rozpoznać moment akcji lub wykonać akcję w lepszym kierunku, osiągniesz znacznie większy postęp niż dzięki pracy nad poprawą samego sprintu.

Zdolności radzenia sobie z niepowodzeniami powinny być kształtowane już od najmłodszych lat życia i odbywać się przy czynnym udziale trenerów oraz współpracujących z nimi rodziców. Przekazanie bowiem młodemu sportowcowi, że nie zawsze jest się zwycięzcą, to kwestia mająca duże znaczenie zarówno w życiu sportowym, jak i w całym procesie przygotowania do dorosłego życia.

Czytając artykuły i śledząc lektury trenerskie, widzimy mnóstwo merytoryki, ćwiczeń, szkoleń. Fachowa wiedza to niewątpliwie fundament i główne ogniowo pracy trenera, jednak, żeby teoria mogła iść w parze z praktyką, musi być w odpowiedni sposób „opakowana”. Zawodnicy nie dość, że powinni ją zrozumieć, potrafić ją wykonać, to dodatkowo zrozumieć potrzebę, po co ona jest.

Autorzy są trenerami piłki nożnej z kilkuletnim stażem pracy z najmłodszymi piłkarzami. Specjalizują się w treningach z dziećmi w wieku 4-12 lat. W swojej pracy trenerskiej wykorzystują wiedzę z zakresu psychologii sportu (absolwenci Uniwersytetu SWPS). Założyli Ferajnę - pierwszą w Polsce Akademię Rozwoju poprzez Sport, gdzie prowadzą zajęcia według zasad Double Goal Coaching.

Newsletter