W Polsce cały czas nie wszyscy trenerzy mają dostęp do psychologów sportu w swojej szkółce, akademii czy klubie. Są też tacy, którzy są sceptycznie nastawieni do specjalistycznej pracy psychologicznej w środowisku piłkarskim. Oczywiście, proces szkoleniowy odbędzie się bez udziału psychologów sportu. Jednak psychologia sportu jest już do tego konieczna. Dlatego dla jednych i drugich mam propozycję, jak będąc trenerem mądrze wykorzystywać psychologię.

Emocje często nieświadomie przejmują nad nami kontrolę i doprowadzają do zmiany naszego zachowania. Czy trener może pozwolić sobie na taką sytuację? Oczywiście, że nie! Powody można by mnożyć, ale przytoczyć warto kilka…

Rzuty karne już dzisiaj stanowią bardzo ważny element gry w piłkę nożną, a pokazane w badaniu statystycznym tendencje pozwalają określić ich znaczenie w przyszłości. Wnikliwą analizę meczów Ekstraklasy, podsuwającą wiele cennych wniosków i spostrzeżeń dotyczących rzutów karnych. znajdziecie w nr 3/2019 (34) czasopisma „Asystent Trenera”.

Poniżej fragment podcastu „Jak uczyć futbolu” z trenerem Mateuszem Ludwiczakiem pt. „Dorastanie w grze i fundamenty gry”, którego część I została opublikowana w nr 1/2020 (36) czasopisma Asystent Trenera.

Na podstawie przeglądu piśmiennictwa można przypuszczać, że bardzo istotnym czynnikiem warunkującym sukces sportowy w pracy szkoleniowej będzie zastosowanie adekwatnego stylu kierowania zespołem dostosowanym nie tylko do zawodników, ale przede wszystkim do własnych predyspozycji, kontekstu sytuacji i możliwości intelektualnych.

W celu podtrzymania zespołu procesów warunkujących aktywność młodego zawodnika w kierunku aktywności sportowej przez długi czas, szczególnie istotne mogą okazywać się określone działania trenerskie oraz – w przypadku sportowców najmłodszych – aktywności rodzicielskie.

Im szybciej nauczymy młodego sportowca rozpoznawania sygnałów związanych ze stresem, tym szybciej będzie on mógł zareagować na zwieszające się pobudzenie.

Szukamy więc jak największej liczby rozwiązań i robimy wszystko, by poszerzać wpływ stymulacji i rozwoju zawodników. Dlatego też na drugim obozie w Jarocinie pojawił się warsztat. Po rozmowach z trenerem Papszunem, na podstawie tematów grupowych, które mu przedstawiłem na początku sezonu, wybraliśmy temat „Zawód piłkarz kontra inne zawody”.

Od momentu rozpoczęcia przez dziecko regularnych zajęć sportowych, trener staje się jedną z głównych osób dbających o jego rozwój. Powinien zatem, jako zaufany nauczyciel i wychowawca, rozumieć oraz budować jak najlepsze relacje nie tylko ze swoimi niepełnoletnimi podopiecznymi, ale także z ich rodzicami. Zwłaszcza tymi, którzy są określani mianem „trudnych”...

Jeśli nauczysz piłkarza lepiej wybierać swoją pozycję, lepiej rozpoznać moment akcji lub wykonać akcję w lepszym kierunku, osiągniesz znacznie większy postęp niż dzięki pracy nad poprawą samego sprintu.

Newsletter