- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
Kiedyś Horst Wein powiedział: „Gra w piłkę bez myślenia jest jak strzelanie bez obrania celu”. Cytując jeszcze innego trenera Cesara Luisa Menottiego: „nie ma większej siły na boisku niż inteligencja piłkarska”. Dwa zdania, a oddają tak dużo. Chcemy mieć zawodnika, który w każdej sytuacji meczowej będzie potrafił zrobić z piłki pożytek dla swojej drużyny, czy też zawodnika, który nie będzie wiedział, co zrobić w sytuacji podbramkowej. Pytanie retoryczne.
Z tego artykułu dowiesz się, co siedzi w głowie nastoletnich piłkarzy… Jeśli chcemy wiedzieć, jak podchodzić do treningu dzieci i młodzieży, warto poznać ich perspektywę. Dowiedzieć się, jaką dostrzegają wartość w sporcie, co on im daje, dlaczego w ogóle przychodzą na trening. Wtedy łatwiej będzie dotrzeć z odpowiednim przekazem trenerskim i motywacją.
Rozwój i doskonalenie młodych piłkarzy polega na wyciąganiu wszystkiego, co w nich najlepsze. Niektórych doprowadzi to do profesjonalnych karier, innych - ze względu na ich możliwości - do rozgrywek na poziomie amatorskim. Wszystkim jednak świadomy trening może pomóc w lepszym rozwoju.
Prawdopodobnie nie ma dziecka, które nie zna zasad zabawy w berka. Nie wymaga więc ona długiego tłumaczenia i jest łatwa do przeprowadzenia. Trener nie musi też specjalnie przygotowywać pola zabawy, wystarczy pole karne na Orliku czy połowa boiska na hali sportowej. Zamiast tracić czas na objaśnianie zabawy od razu można przejść do działania.
Prowadziłem jeden z lepszych treningów w sezonie. Przynajmniej tak mi się wydawało w trakcie. Wszystko było perfekcyjnie zaplanowane, zawodnicy wykonywali polecenia, przekazałem zawodnikom dużą ilość informacji techniczno-taktycznych, nie mieli oni również żadnych problemów z wykonaniem…
Aby skutecznie zaplanować trening indywidualny, należy znać charakterystykę działań meczowych, które występują na danej pozycji wśród zawodników występujących na najwyższym poziomie.
Przepis zabraniający bramkarzom otwarcia gry za połowę boiska istnieje w piłce dziecięcej już od dłuższego czasu. Problem jednak w tym, że przepis, który miał nakazać dzieciom grać od bramki, tak żeby ich tej trudnej sztuki nauczyć, niestety powoduje skutki odwrotne…
Kolejna propozycja doskonalenia umiejętności piłkarskich swoich podopiecznych w formie gry. Tym razem głównym założeniem jest budowanie ataku, poprzez utrzymanie się przy piłce na własnej połowie i wykorzystanie zawodników grających w bocznych i środkowym sektorze pola gry. Układ gry daje przynajmniej kilka możliwości modyfikacji jej przebiegu i celów do osiągnięcia.
Wiele mówi się o K-O-R, czyli Komitecie Oszalałych Rodziców. Głośne okrzyki, nerwy przy złych podaniach czy szaleńcza radość po golach są zachowaniem każdego człowieka, który kocha sport i emocjonuje się piłką nożną. Dlaczego miałby tego nie robić podczas meczu swojego syna?
Czy dzieci powinno się nauczać tylko techniki? Czy od 12. roku życia wchodzimy dopiero w zagadnienia taktyczne? Czy dzieci w grze treningowej zawsze się czegoś uczą? Jak duża powinna być ingerencja trenera w czasie takiej gry?