- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
„Berek” to teoretycznie prosta w organizacji i przebiegu forma zabawowa, która świetnie się sprawdza w zajęciach z najmłodszymi adeptami piłki nożnej. Jest bardzo dynamiczną propozycją aktywności ruchowej, w której w łatwy i płynny sposób można modyfikować zasady.
Zabawa w „berka” powinna występować na początku treningu i im większe zaangażowanie w nią trenera, tym lepiej. Każdy berek powinien posiadać swoją nazwę, gdyż pobudza to wyobraźnię dziecka i ułatwia wytłumaczenie zasad. Poniżej 2 przykłady berków.
Berek „Cukiernik”
Zawodnik, który posiada piłkę, jest złym cukiernikiem (co jakiś czas zmieniamy cukiernika), który zamienia dzieci w cukierki poprzez dotknięcie ich piłką. Jeśli berek złapie uciekającego zawodnika, to zamienia go w cukierka – leżenie przodem. Aby wybawić złapanego, należy rozpakować cukierek z papierka – odwrócić ćwiczącego na plecy.
Warianty:
Berek „Spychacz”
Dwóch zawodników lub trener z zawodnikiem (jeśli będzie za ciężko) trzymają poziomo materac w rękach i pełnią funkcję spychacza. Ich zadaniem jest wypchnąć zawodnika materacem poza pole zabawy. Wypchnięty zawodnik, aby wrócić do zabawy, musi obiec 1 z 4 pachołków. Trener co jakiś czas zmienia spychaczy.
Warianty:
Zabawa jak wyżej, z tym że zawodnicy prowadzą piłkę, a zadaniem spychacza jest ją przykryć. Jeśli się to uda, to aby wybawić się, należy przeprowadzać piłkę dookoła 1 z 4 pachołków.
Powyższe propozycje berków pochodzą z artykułu „10 propozycji berków” autorstwa Pawła Jędrzejewskiego, opublikowanego w nr 1/2015 (8) czasopisma „Asystent Trenera”.