Paulina Kawalec karierę boiskową zakończyła w 2016 r. i od tego czasu pracuje w PZPN, współpracując z juniorskimi kadrami narodowymi. Początkowo pełniła funkcję asystentki Patrycji Jankowskiej, a obecnie samodzielnie prowadzi reprezentację Polski U15 kobiet. Pracę w kadrze łączyła też z pracą w tej samej kategorii wiekowej w Górniku Łęczna, lecz męskiej.

Jakie różnice dostrzegała Pani w pracy z chłopcami i dziewczętami?

roznice w pracy z chlopcami i dziewczetami

Fot. PZPN/Cyfrasport

Praca zarówno z kobiecymi, jak i męskimi drużynami była dla mnie ogromnym doświadczeniem. Wiele osób pytało mnie o największe różnice, mogłam wymieniać poglądy z innymi trenerami, którzy byli ciekawi tej sytuacji. Mimo to trudno wskazać różnice, które byłyby widoczne na pierwszy rzut oka.

Dopiero po wejściu w trening da się zauważyć przede wszystkim zupełnie inną motorykę. To bardzo naturalna rzecz, pewnych kwestii nie da się przeskoczyć. Dziewczęta pod tym względem zawsze będą słabsze od chłopców. W wielu innych aspektach, jak na przykład mentalnym, to kobiety mają jednak przewagę.

Prowadząc treningi w klubie, chłopakom niektóre zagadnienia musiałam tłumaczyć kilkukrotnie, natomiast dziewczyny po jednym wyjaśnieniu starały się wykonać wszystko jak najlepiej. Kobiety nie poddają się tak szybko, są bardziej zawzięte. Zdarzało się, że po przegranym pojedynku chłopcy odpuszczali, a dziewczyny zaciskały zęby i od razu starały się naprawić swój błąd. To była bardzo widoczna różnica.

Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Praca z dziewczętami a praca z chłopcami – różnice i podobieństwa”, który został opublikowany w czasopiśmie Asystent Trenera nr 58.

W artykule znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy dziewczęta są bardziej zaangażowane w pracę, gdy w pełni rozumieją cel danego ćwiczenia?
  • Czy pytania typu „Dlaczego robimy to ćwiczenie?” mogą podważać autorytet?
  • Jak przebiegało przejście do zawodu trenerki?
  • Jaka jest najważniejsza cecha dobrego trenera i czy różni się ona ze względu na pracę z dziewczętami lub chłopcami?
  • Czy kobieta pracująca z dziewczętami ma przewagę nad mężczyznami pracującymi w grupach kobiecych?
  • W jaki sposób przekazywać krytykę w kobiecej szatni?
  • Czy, wbrew pozorom, sposób przekazywania pochwał też może być wyzwaniem?
  • Jak przekazywać pochwały?

Tu zamówisz to wydanie: https://sklep.asystent-trenera.pl/pl/p/Asystent-Trenera-nr-58/1025

Możesz też zakupić to wydanie w wersji elektronicznej: https://sklep.asystent-trenera.pl/pl/p/Asystent-Trenera-nr-58-wydanie-elektroniczne/1026