Podkreślając i zwracając uwagę na poziom koncentracji zawodników na treningu, budujemy ich świadomość oraz rozwijamy umiejętność koncentracji uwagi. W tym celu można wykorzystać poniższe ćwiczenie.

Organizacja:
- zawodnicy ustawieni w kwadratach naprzeciwko siebie tworzą pary,
- kwadraty o boku 3 m w odległości 8–12 m od siebie (w zależności od poziomu zawodników),
- liczba kwadratów uzależniona od liczby zawodników.
Przebieg ćwiczenia:
Wymiana podań pomiędzy zawodnikami w kwadratach (max. 3 kontakty z piłką). Celem zawodników jest wymiana podań z kwadratu do kwadratu.
- Dowolna wymiana podań, 3 × 60 s. Cel – dokładność podań.
- Wymiana podań, po każdym podaniu zawodnicy podają głośno kolejną cyfrę wg schematu 1-2-3-4-4-3-2- W momencie popełnienia błędu (niedokładne podanie, większa liczba kontaktów, podanie cyfry w momencie przyjęcia piłki przez partnera, pomyłka cyfry) zawodnicy zaczynają od początku. Czas: 3 × 60 s – przerwa między seriami 45 s.
- Rywalizacja drużynowa. Zadaniem zawodników jest wymiana jak największej liczby podań w czasie 60 s. W momencie popełnienia błędu zawodnicy zaczynają liczyć od nowa. Czas: 3 × 60 s – przerwa między seriami 45 s. W każdej serii wygrywa drużyna, która wymieni największą liczbę podań.
- Rywalizacja drużynowa. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza wykona 3 poprawne serie podań (błędy jak w ćwiczeniu nr 2). Jedna seria to podania połączone z podaniem cyfr w konfiguracji 1-2-3-4-4-3-2- W przypadku pomyłki zawodnicy zaczynają od początku.
- seria – bez dystraktorów (czynników rozpraszających uwagę).
- seria – trener swoimi komunikatami stara się rozproszyć zawodników.
- seria – trener głośno podaje różne cyfry w celu sprowokowania pomyłki.
Omówienie:
- Na jakim elemencie skupiałeś swoją uwagę?
- Największą trudność w czasie ćwiczeń sprawiło mi…?
- Co przeszkadzało w utrzymaniu koncentracji uwagi?
- Czy Twoja uwaga była skupiona tylko na elementach kontrolowalnych?
- Jaki wpływ na moją grę miały dzisiejsze ćwiczenia?
|
Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Skoncentruj się! Czyli co mam zrobić, trenerze?”, którego autorami są Anna Ussorowska, Paweł Habrat i Mariusz Paszkowski (Football Lab). Cały artykuł znajdziecie w wydaniu specjalnym „Asystent Trenera Dzieci i Młodzieży 3”.
Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”