Jakub Śpiegowski, założyciel strony www.pilkanoznadladzieci.pl w pierwszych miesiącach pracy z najmłodszymi piłkarzami największy nacisk kładzie na naukę prowadzenia piłki. Jego zdaniem, od tego elementu należy rozpocząć piłkarską edukację.

Dlaczego prowadzenie piłki?

Edukację piłkarską powinniśmy rozpocząć od nauki prowadzenia piłki przede wszystkim z 3 powodów:

  • najmłodsi są na etapie egocentrycznym,
  • prowadzenie piłki oznacza dużo kontaktów z piłką,
  • indywidualizacja treningu, każdy ćwiczy w swoim tempie.

Każdy z tych trzech powodów jest niezwykle ważny, a prowadzenie piłki jest odpowiedzią na potrzeby dzieci.

Jeśli jesteśmy już przy doborze środków to warto pamiętać, że bardzo łatwo dobrać zabawy czy ćwiczenia nauczające prowadzenia piłki, które będą spełniały kilka ważnych warunków:

  • występuje rywalizacja,
  • jest wysoka intensywność,
  • dbamy o wszechstronny rozwój,
  • każdy ćwiczy we własnym tempie.

Praktycznie każda zabawa na prowadzenie to ma! Na przykład prowadzenie piłki przez bramki z liczeniem punktów to czysta rywalizacja, dzięki temu intensywność jest wysoka. Oczywiście każdy prowadzi piłkę tak szybko jak potrafi, a Ty jako trener możesz wplatać w zabawę ćwiczenia ogólnorozwojowe i zadbać o wszechstronny rozwój. Mogą to być na przykład różne sposoby przeprowadzania piłki przez bramki czy wstawki ogólnorozwojowe między rundami jakiejś zabawy.

PRZYKŁADOWY ŚRODEK TRENINGOWY

Zabawa „Trójkąty”

Dzieci prowadzą piłki w dowolny sposób. Ich zadaniem jest przeprowadzać piłkę przez trójkąty ze stożków. Każdy trójkąt to 1 pkt. Trzeba wejść do trójkąta jednym bokiem, zmienić kierunek prowadzenia i wyjść innym bokiem (nie można przebiec po prostej). Dzieci liczą na głos zdobyte punkty. Trener przerywa zabawę kilka razy i pyta dzieci ile zdobyły punktów. Zawsze liczymy od zera (w każdej kolejnej rundzie).

Zaprezentowany fragment pochodzi z artykułu „Prowadzenie piłki – początek piłkarskiej edukacji!”, którego autorem jest Jakub Śpiegowski. Znajdziecie w nim m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Od czego zacząć?
  • Na co zwrócić uwagę (zalecenia)?

A także kilka przykładowych środków treningowych.

Artykuł został opublikowany w nr 3/2018 (28) czasopisma „Asystent Trenera”.

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”