Według najnowszej unifikacji organizacji szkolenia i systemu współzawodnictwa Polskiego Związku Piłki Nożnej przejścia między kategoriami w piłce młodzieżowej są usystematyzowane i uwarunkowane wiekiem kalendarzowym. Odbywają się co 2 lata. Od żaka poprzez orlika, młodzika, trampkarza, juniora aż do seniora.

 

 

Pierwszym przejściem, oczywiście w polskim systemie szkolenia, który powoduje większe zmienne, jest przejście z kategorii orlik do młodzik. Zwiększa się pole gry oraz liczba graczy (do 9), stosuje się przepis o spalonym oraz wydłuża się czas trwania meczu.

 

Są to pierwsze poważne zmiany również w modelu gry Akademii Piłkarskiej Wisła Kraków, ponieważ pojawiają się dwie nowe pozycje (boczni obrońcy – skrzydłowi). W systemie szkoleniowym akademii żaki (F1), jak też orliki współzawodniczą w grze 7 × 7. Jak przy każdej zmianie niezbędny jest czas na adaptację, tutaj do wszystkich wymienionych wyżej „nowości”. Te zmiany sprawiają, że zawodnik w trakcie meczu pokonuje większy dystans, odległości między zawodnikami a formacjami są większe, a zawodnik musi poznać oraz zrozumieć grę na nowych pozycjach.

 

Poniżej przedstawiona została przykładowa gra, która pomaga zrozumieć rolę nowych pozycji na boisku oraz ich wykorzystanie przez pozostałych członków drużyny. By zrozumieć poniższe działania, warto wspomnieć, że w Akademii Piłkarskiej Wisły Kraków obowiązuje:

  • przy 7-osobowej drużynie – system 1–2–3–1 z zachowaniem ról środkowych pomocników (nr 6, 8, 10),
  • przy 9-osobowej drużynie – system 1–4–3–1 z nowymi pozycjami nr 2 i 3,
  • docelowo w grze po 11 zawodników – system 1–4–3–3.

 

Gra 7 × 7 w ustawieniu 1–2–3–1 +2 neutralnych zawodników w bocznych strefach

Gra właściwa dla wcześniejszej kategorii wiekowej z dwoma dodatkowymi zawodnikami po bokach. Drużyna posiadająca piłkę tworzy właściwe ustawienie dla kategorii młodzik zgodne z modelem gry stosowanym w akademii, czyli 1–4–3–1.

 

 

  • Boisko o wymiarach 30 × 50 m z wyznaczonymi dwoma strefami bocznymi o szerokości 5 m.
  • Neutralni uczestniczą w grze z drużyną posiadającą piłkę. Przebywają tylko w bocznych sektorach, mogą być atakowani przez przeciwnika. Po opuszczeniu boiska przez piłkę akcję każdorazowo wznawia bramkarz.
  • Zawodnicy uczą się „wykorzystywania” nowych pozycji na boisku oraz tworzenia przewagi w bocznych sektorach pola gry. „Neutralni” oswajają się z nową pozycją, uczą się poruszania po skrzydle.
  • Progresja: neutralny ma możliwość wprowadzenia piłki do środkowej części boiska i gra z drużyną posiadającą piłkę do zakończenia akcji. W tym samym momencie jeden z zawodników z pola drużyny atakującej zajmuje boczny sektor boiska.

 

Więcej przykładowych gier znajdziecie w artykule „Gry ułatwiające przejście do kategorii „młodzik” na przykładzie Akademii Piłkarskiej Wisła Kraków” opublikowanym w wydaniu specjalnym „Asystent Trenera Dzieci 2”.

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”