- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
W większości przypadków, jako szkoleniowcy – koncentrujemy się głównie na grze ofensywnej, pomijając działania obronne swoich podopiecznych. Dlatego poniżej przedstawione zostały gry, których celem jest nauka działań obronnych na bazie współpracy z partnerami z drużyny.
Często rola zawodników grających w defensywie w dużym uogólnieniu sprowadza się do przerwania akcji, odbioru piłki, a następnie do skutecznego oddania futbolówki ofensywnym graczom. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że znaczna część tych działań wynika z przypadku, a nie z powtarzalnych i wyuczonych nawyków ruchowych opartych na wiedzy i zrozumieniu gry, jaką jest piłka nożna.
Prezentowane przykłady gier stosowane są z grupą zawodników U11, trenujących piłkę nożną od blisko 5 lat. Warto zaznaczyć, że proponowane formy gier mają bardzo kompleksowe zastosowanie i mogą być również wykorzystywane przy doskonaleniu fazy ataku. Ze względu na potrzeby tego artykułu koncentracja i uwaga trenera powinna być skierowana na działania defensywne.
Reakcja zawodników po stracie piłki
Pytanie: co zawodnicy powinni wiedzieć po rozegraniu prezentowanych gier?
Odpowiedź:
Gra nr 1
Gra, w której jedna drużyna (czerwona) utrzymuje się przy piłce (można określić liczbę kontaktów), a druga pełni funkcję biernych obrońców, którzy poruszają się względem piłki (nie odbierają jej).
Na komendę trenera „strata”, zadaniem „czerwonego” zawodnika będącego w danym momencie przy piłce jest wykonać podanie do gracza drużyny przeciwnej (niebiescy), po czym cały jego zespół szybko przechodzi do indywidualnego krycia.
Uwagi:
Modyfikacja:
Po podaniu („stracie piłki”) przez czerwonych, zadaniem niebieskich jest jak najdłuższe utrzymanie się przy niej (liczymy czas).
Gra nr 2
Drużyna czerwona na wyznaczonym polu gra na utrzymanie się przy piłce. Niebiescy po odbiorze starają się jak najszybciej zdobyć gola na jedną z 4 bramek, wymieniając wcześniej podanie z dowolnym zawodnikiem zewnętrznym.
Zadaniem czerwonych jest jak najszybciej odebrać piłkę po wcześniejszej stracie i znowu przejść do gry na utrzymanie.
Uwagi:
Zwracamy szczególną uwagę na natychmiastową reakcję po utracie piłki (szybki odbiór). Mniej interesuje nas w tym przypadku zdobycie bramki niż szybki odbiór piłki.
Modyfikacja:
Drużyna czerwona, grając na utrzymanie, wykorzystuje zawodników zewnętrznych, natomiast niebiescy starają się zdobyć bramkę, grając tylko w obrębie swoich zawodników ze środka.
Więcej na ten temat przeczytać można w artykule „Gra defensywna na etapie „młodzika” (junior D)” opublikowanym w nr 7 (6/2014) czasopisma „Asystent Trenera”.
W artykule przedstawiony został zbiór pojedynczych gier, których celem jest nauka działań obronnych na bazie współpracy z partnerami z drużyny, takich jak: