- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
{jcomments on}Kształtowanie wytrzymałości dzieci w wieku 11 lat to temat złożony. W różnych krajach inaczej podchodzi się do tego zagadnienia. Odmienne są metody i szkoły kształtowania wytrzymałości. Różny jest także czas, w którym trenerzy rozpoczynają pracę nad tym elementem u dzieci.
Wstęp
Chłopcy w wieku 11 lat to grupa, w której za wcześnie jeszcze na rozwijanie i kształtowanie tej cechy motorycznej, jaką jest wytrzymałość. W tym okresie trener i zawodnicy powinni skupiać się przede wszystkim na kształtowaniu sprawności ogólnej, koordynacji, szybkości i zwinności połączonej z zajęciami z piłką, czyli jak najwięcej techniki.
Tematem zajęć w takiej grupie wiekowej nie może być wytrzymałość. Jest ona kształtowana niejako „przy okazji" meczów, gier kontrolnych, małych gier czy też ćwiczeń z piłką. Częstym błędem jest to, że 11-latek oprócz grania na dużym boisku (gdzie również pracuje nad wytrzymałością) bierze udział także w turniejach halowych i trawiastych rozgrywając kilka spotkań w ciągu dnia. Zbyt często trenuje, co wpływa na poprawę wytrzymałości, ale niestety zabija inne cechy, tj. szybkość, zwrotność, zwinność - czyli swoją DYNAMIKĘ, która w dzisiejszej piłce seniorskiej jest podstawą.
Warto wiedzieć
Badania naukowe pokazują, że polscy zawodnicy mają dużo lepsze wyniki testów wytrzymałości, ale przegrywają z zawodnikami zachodnich klubów, jeśli chodzi o cechę, jaką jest szybkość.
Rolą trenera jest to wszystko, co wiąże się z odpowiednim treningiem, ilością rozgrywanych meczy w ciągu roku, monitorowaniem zawodników, np. co do ilości minut w meczach mistrzowskich i sparingowych, a także nadmiarem treningu.
Podział wytrzymałości
Wytrzymałość piłkarzy możemy najprościej podzielić na:
Wytrzymałość tlenowa
Cecha ta powinna być kształtowana do 1-2 klasy gimnazjum. Następnie powoli można wprowadzać prace powyżej PPA. Wszystkie ćwiczenia można na tym etapie wykonywać z piłką. Są to ćwiczenia techniczne w małych grupach, które oprócz doskonalenia techniki kształtują wytrzymałość tlenową. Bardzo dużo ćwiczeń tego typu dostępnych jest na płytach dvd Coerver i warto z nich korzystać.
Raczej nie stosuje się tu biegów bez piłki, gdyż dla chłopców jest to mało atrakcyjne, a ten sam efekt można osiągnąć poprawiając przy okazji technikę.
W celu kształtowania wytrzymałości można również przy 3 jednostkach treningowych w tygodniu jedne z zajęć przeprowadzić przy mocniejszym natężeniu. Przykładowo, sporo gier techniczno-taktycznych (małe gry 4x4, 5x5, 6x6).
Kształtowanie wytrzymałości beztlenowej w wieku 11 lat jest kategorycznie zabronione, gdyż jest to bardzo ciężki trening i zawodnicy muszą być do niego odpowiednio przygotowani. W praktyce pracę taką, np. interwałową można uzyskać przez ćwiczenia z piłką, dobierając odpowiedni czas pracy i wypoczynku. Przykładowo, ćwiczenia 1x1, 2x1, 3x2, a także gry, w których 2 drużyny grają, a 2 odpoczywają. Efekt będzie podobny, a zajęcia atrakcyjne i zalecane w tej grupie wiekowej.
Wyliczanie Progu Przemian Anaerobowych
Po ukończeniu przez zawodników 12-13 lat trener chcąc przeprowadzać treningi tego typu powinien określić możliwości każdego z zawodników. Niezbędny do osiągnięcia tego celu będzie sportester ( rysunek 1 ) .
Rysunek 1.
Przeprowadza się test, np. bieg na 1500 m, wyliczenie z tętna 80-85% i umownie można to uznać za PPA.
Zawodnik zakładając sportester na zajęcia wie, że w ćwiczeniach wspomnianego Coervera lub biegu tlenowego nie może przekroczyć danych wartości tętna, wyliczonych dla niego. Więcej na temat wyliczania progu beztlenowego znajdziesz tutaj.
Przykład
Zawodnik ma tętno maksymalne w wysokości 200 hr. 85% tej wartości to 170 hr i jest to PPA. Czyli poniżej tej wartości będzie pracował tlenowo, a powyżej będzie wykonywał pracę beztlenową i szybko się męczył.
Podsumowanie