- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
Najlepszym sposobem uzyskania dobrych odpowiedzi pytanie – co robić, aby zdobywać bramki efektywnie i skutecznie – będzie analiza meczów na najwyższym poziomie (do którego chcemy oczywiście dążyć). Warto również stworzyć swoim zawodnikom środowisko treningowe, które jak najbardziej odtworzy rzeczywiste warunki meczowe.
Poniżej zaprezentuję, w jaki sposób analizować mecz i wyciągać z niego wnioski na przykładzie zdobytych bramek w Ekstraklasie, czyli w najwyższym poziomie rozgrywkowym w naszym kraju. Zapraszam jednak nie tylko do przyjrzenia się razem ze mną kilku ciekawostkom wynikającym z tego badania, ale przede wszystkim do wdrożenia wniosków na treningach.
Przy badaniu wzięto pod uwagę wszystkie bramki zdobyte w Ekstraklasie w pierwszej rundzie sezonu 2017/2018 (pierwszych 15 kolejek fazy zasadniczej). Rozegrano w niej łącznie 120 meczów, w których padło 310 goli, co daje średnią 2,58 gola na mecz.
Spójrzmy na strukturę zdobywanych goli:
Powyższe zestawienie pokazuje, jak ważną rolę wciąż odgrywają stałe fragmenty gry. Prawie co druga bramka pada właśnie w ten sposób. W tym kontekście warto zastanowić się po pierwsze, ile czasu podczas treningu poświęcamy na ćwiczenie wykonywania stałych fragmentów gry, a po drugie, ile czasu poświęcamy na doskonalenie uderzeń, np. z rzutów wolnych (2% wszystkich bramek), w porównaniu np. do wrzutów z autu (6% wszystkich bramek)?
Wśród bramek zdobytych „z gry” większość pada z ataku pozycyjnego (37% wszystkich goli). Natomiast 22% bramek jest zdobywanych po akcjach w ataku szybkim. Analiza tej formy atakowania pokazuje – na co warto zwrócić uwagę – że strefa przechwytu piłki (wysoka, średnia czy niska) nie miała zbyt dużego znaczenia dla powodzenia akcji ofensywnej. Ich struktura procentowa jest bardzo podobna (odpowiednio 7, 9 i 6%).
Kompletną analizę znajdziesz w artykule „Jak skutecznie zdobywać bramki. Analiza Ekstraklasy w pierwszej rundzie sezonu 2017/2018” opublikowanym w nr 2/2018 (27) czasopisma „Asystent Trenera”. Autorem artykułu jest Łukasz Pachelski.