- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
Forma fragmentów gry charakteryzuje się obecnością przeciwnika, która stwarza sytuacje zbliżone do pewnych wycinków walki sportowej w warunkach zawodów. Ważne jest, aby w tej formie nauczania określać konkretne zadania do wykonania, w realizacji których zawodnik nie tylko angażuje się ruchowo, ale też intelektualnie.
Oprócz metod stosowanych w procesie dydaktycznym wykorzystywane są formy nauczania – rozumiane jako organizacyjne struktury ćwiczeń ułatwiające proces uczenia i doskonalenia działań w nauczaniu gry.
Formy nauczania w swojej strukturze organizacyjnej uwzględniają poziom trudności wykonania zadania, stąd też dzielą się na:
Forma fragmentu gry – przykładowe ćwiczenie
Cel kształtowania ruchowego:
doskonalenie techniki prowadzenia piłki, uderzenia piłki, zwodów, dryblingu, kształtowanie orientacji przestrzennej, doskonalenie obrony indywidualnej.
Cel kształtowania intelektualnego:
skuteczność akcji wymaga świadomego oraz prawidłowego wyboru działania zarówno w ofensywie, jak i defensywie.
I FAZA
Dwóch zawodników z przeciwnych drużyn – czerwonych i białych wykonuje jednocześnie prowadzenie piłki (1), następnie zwód przed pachołkiem z wyjściem na prawą nogę (2), zwrot oraz zakończenie strzałem na bramkę (3).
II FAZA
Na sygnał głosowy trenera: „czerwony” lub „niebieski” (bądź „jeden”, „dwa”) zawodnicy starają się dobiec jak najszybciej do piłki znajdującej się na czerwonym lub niebieskim znaczniku (kapturku) (4). Zawodnik, który dobiegnie jako pierwszy, staje się atakującym z możliwością zdobycia punktu na dowolną bramkę, przeciwnik staje się broniącym.
Wskazówki:
Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Charakterystyka efektywnych metod i form w nauczaniu działań ruchowych piłkarzy nożnych”, którego autorem jest dr hab. prof. nadzw. Henryk Duda. Kompletny artykuł znaleźć można w nr 6/2015 (13) czasopisma „Asystent Trenera”.