{jcomments on}Prowadząc trening piłkarski z pewnością niejednokrotnie spotykasz się z sytuacją, że zawodnik popełnia podstawowe błędy techniczne. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne. Dlatego też zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie musi być adekwatne do zaistniałej sytuacji. Jak zatem powinieneś postąpić, aby twoja reakcja nie wyrządziła skutków odwrotnych od zamierzonych?

 

Załóżmy, że świetnie wyszkolony technicznie zawodnik strzela z 3 metrów ponad bramką. Widzisz to (jako problem) i oświadczasz:

 

”Następnym razem, gdy ktoś strzeli ponad bramką, cały zespół będzie dodatkowo biegał po treningu”.

 

W tej sytuacji powstaje pytanie, czy takie postępowanie przyniesie zamierzony skutek oraz jak zareagować, aby sytuacja się nie powtórzyła.

 

Aby osiągnąć oba wyżej wymienione, założone cele, Twoja reakcja powinna składać się z 5 następujących kroków: 

 

Krok 1

 

Zastanów się, czy masz do czynienia ze stałym zachowaniem, czy też z odosobnionym przypadkiem.

 

Jeżeli dany zawodnik nieustannie powtarza ten sam błąd na treningu, wówczas masz do czynienia ze stałą, nieprawidłową sytuacją. Jeśli jednak jest to jednorazowe nieudane zagranie (przyczyn może być mnóstwo, od nierównej w danym miejscu nawierzchni boiska treningowego po inne przyczyny), to tak naprawdę nie powinieneś zwracać uwagi na nie przy odosobnionym przypadku nieudanego ćwiczenia treningowego.

 

Przyjmijmy jednak, że zdecydowałeś, że masz do czynienia z realnym problemem, a nie z przypadkowym błędnym zagraniem. 

 

Krok 2

 

Rozważ, czy sytuacja ma podłoże techniczne czy taktyczne. W powyższej sytuacji oczywiście błąd jest techniczny (źle ułożona stopa lub brak pochylenia się do przodu), ale Twoja groźba w postaci potreningowej przebieżki dla całego zespołu w przypadku kolejnego podobnego błędu zupełnie nie rozwiązuje tej technicznej kwestii.   

 

Krok 3

 

Określ, czy ta sytuacja dotyczy jednego zawodnika, czy też całego zespołu. O ile powtarzająca się nieumiejętność wykorzystania dobrych okazji strzeleckich może dotyczyć całej drużyny, o tyle, gdy błąd popełnia zaledwie jeden zawodnik, nie jest to sprawa całej drużyny i te trudności powinny być rozwiązane bezpośrednio z pechowym zawodnikiem. Jeżeli zawodników popełniających ten sam błąd jest więcej, można uznać, że to kwestia całej drużyny i propozycja rozwiązania powinna być adresowana do grupy, a nie jednostki.   

 

Krok 4

 

Zdecyduj, czy nieudane zagranie ma charakter fizyczny. Jeśli w danej sytuacji tak właśnie może być (jeżeli zawodnik jest bez formy, może się to objawiać tym, że gdy nadarzy się dobra okazja zawsze zabraknie mu tego jednego kroku, by dosięgnąć piłki, co później skutkuje właśnie niedokładnym strzałem), masz już jasność, że chodzi o kwestie techniczne. Rozwiązaniem problemu technicznego jest, jak wiadomo, nauczanie i powtarzanie, a NIE pogróżki i kary   

 

Krok 5

 

Ostatnią kwestią, którą musisz rozważyć, jest zdecydowanie, czy nieudane zagranie ma podłoże psychologiczne. W przypadku opisanym powyżej, to, co objawiło się jako problem techniczny może się bardzo łatwo przerodzić w problem psychologiczny. I to wcale nie z powodu pierwotnego nieudanego zagrania , ale z powodu Twojej reakcji na nie. 

 

Pytania pomocne przy eliminowaniu nieudanych zagrań

 

Kiedy szybko chcesz wyeliminować proste błędy techniczne przydarzające się Twoim zawodnikom, powinieneś zastanowić się:

 

1.    Czy są na pewno błędy techniczne, czy też może taktyczne?

 

2.    Czy trudności te dotyczą pojedynczego zawodnika, czy też drużyny?

 

3.    Czy błędne zagranie ma charakter fizyczny?

 

4.    Czy jest to problem psychologiczny?

 

Musisz też sobie uświadomić, że zazwyczaj dana sytuacja jest kombinacją powyższych czynników (w podanym przykładzie zaczęło się od technicznego błędu jednego zawodnika, a skończyło na problemie psychologicznym).

 

Gdy poprawnie odpowiesz sobie na powyższe pytania, będziesz lepiej przygotowany do podjęcia i zakomunikowania decyzji odnośnie tego, jak pomóc zawodnikom w rozwiązaniu trudności.