{jcomments on}Praca trenerów najmłodszych grup wiekowych to trudne zajęcie. Są oni bowiem kreatorami kluczowych decyzji dotyczących ich podopiecznych. Stanowią przykład do naśladowania. Zawodnicy widzą w nich swoich przywódców. Działacze klubowi i rodzice zawodników oczekują od trenerów dokonywania dobrych wyborów.

 

 

Jako dorośli, często mówimy naszym podopiecznym o dokonywaniu wyborów – najlepiej inteligentnych, pozytywnych wyborów. Nie można zapomnieć, że trenerzy także dokonują wyborów. Mogą wybrać, jakim być trenerem: czy takim, który dba tylko o „zwycięzców”, czy trenerem, który ma głębszy i dłużej trwający wpływ na dzieci, które trenuje i ich rodziny.

 

Poniżej kilka wskazówek mogących pomóc trenerowi stać się lepszym fachowcem dla siebie – i dla młodych ludzi, z którymi współdziała:

 

1) Budowanie wzajemnego zaufania

 

Zbyt często młodzi sportowcy mają nadszarpnięte zaufanie przez ich trenera. Wystarczy zapytać kogokolwiek zajmującego się sportem, włączając najlepszych zawodowych atletów, że kiedy stracili swoje zaufanie, cierpi na tym występ, wykonanie i to staje się błędnym kołem. Trener bez względu na to, czy ma łagodny głos, czy jest krzykaczem lub kimś pomiędzy, musi okazać zaufanie swoim zawodnikom – i ciągle budować ich wzajemne zaufanie. Chyba warto być takim trenerem, za którym gracze oglądają się mówiąc: "ta osoba doprawdy wierzyła we mnie i dużo zmieniła w moim życiu" niż trenerem, który postrzegany jest jako negatywna karykatura przez swoich byłych graczy?  

 

2) Określenie graczy pożytecznych dla zespołu

 

Trenerzy tak często chcą budować zespół z gwiazdami, że zaniedbują identyfikowanie z zespołem młodych sportowców, którzy spajają zespół i tworzą jego sukces. Istnieje oczywiście wiele zalet tzw. "zespołu ustawionego pod jednego gracza", ale przede wszystkim, należy szukać młodych ludzi, którzy są dobrem drużyny, którzy wspierają innych graczy, którzy nie są samolubni, traktują innych graczy i ludzi z szacunkiem. A naprawdę dobry trener woli raczej "przegrać" z kilku niezłymi zawodnikami niż "wygrać" z grupą utalentowanych „gwiazdeczek”, które dbają tylko o siebie, a nie o zespół.  

 

3) Rozmawiać regularnie – i szczerze

 

Młodzi zawodnicy potrzebują regularnych rozmów i opinii. Nigdy nie należy pozostawiać ich przez tygodnie lub miesiące bez informacji o ich aktualnej formie i dyspozycji. Jeśli nie spełniają oni oczekiwań, zarówno pod względem formy jak i postawy, należy rozmawiać z nimi na osobności. Mimo to pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić jest ustalenie wzajemnych oczekiwań na początku każdego sezonu. Spotkać się indywidualnie z każdym graczem w tym celu (oraz z jego rodzicami, jeśli jego wiek tego wymaga).  

 

4) Jasne wytłumaczenie swoich oczekiwań

 

Często zauważamy trenerów, którzy mają potrzebę wrzeszczenia na zawodników, grożenia im. Rodzice i gracze oczekują, a nawet przyjmują nieznacznie podniesiony głos wśród trenerów. Głośność jest nawet przydatna, zwłaszcza na dużych boiskach. Ale upewnij się, czy dobrze wyjaśniłeś swoje oczekiwania, a następnie zademonstruj to co chcesz zobaczyć. Młodzi zawodnicy potrzebują zobaczyć to o czym mówisz, więc jeśli nie możesz pokazać, zademonstrować tego, czego oczekujesz, zaproś instruktora, który to pokaże.  

 

5) Zauważ, że każdy młody sportowiec jest motywowany w inny sposób

 

Nie każdemu sportowcowi – lub osobie – odpowiadają te same bodźce. Niektórzy z nich napędzają, „nakręcają” się sami, inni znów potrzebują bezpośredniego popchnięcia do działania, a jeszcze inni wymagają zachęty. Niezależnie od tego kluczowe jest, aby dowiedzieć się, co jest za „mentalnymi drzwiami” każdego zawodnika. Rozmawiaj z zawodnikiem. Poznaj go. Dowiedz się, co go motywuje. Dowiedz się co naprawdę kochają w futbolu – w ten sposób możesz spojrzeć za te „mentalne drzwi”, poznać psychikę swoich graczy. Również, jeśli tego wymaga wiek zawodnika, rozmawiaj z jego rodzicami. Oni mogą mieć informacje oraz intuicję, która pomoże Ci inspirować swoich młodych zawodników. Kolejną rzeczą jaką powinieneś chcieć, jako trener młodzieży, to działać w taki sposób, żeby nie zabić miłości, jaką ma zawodnik do „pięknej gry” jaka jest futbol.

 

6) Zwróć uwagę, że masz potencjalnie duży wpływ na młodych ludzi, których trenujesz

 

Wiadome jest, że rodzice mają ogromny wpływ na życie swoich dzieci. Ale i poszczególni nauczyciele mogą mieć także duży wpływ. Bez dwóch zdań, trenerzy mają ogromny wpływ na wielu młodych graczy w ich zespole. To co mówisz, w jaki sposób to mówisz, w jaki sposób postępujesz i jak można traktować innych ludzi – ma wielkie znaczenie. Zadaj sobie pytanie: jak chcesz być zapamiętany przez tę grupę zawodników, przez każdego gracza indywidualnie. Być trenerem, którego ludzie będą wspominać miło i z rozrzewnieniem, jako pozytywną inspirację w ich życiu, jako kogoś, kto miał w pływ na to, czy stali się prawdziwymi zawodowcami, czy też nie. Twoi zawodnicy będą Cię pamiętać przez długi, długi czas. Co chcesz, żeby pozostało w ich pamięci?

 

Drugą część tego artykułu znajdziesz tutaj.