Badania przeprowadzone przez Carnegie Institute of Technology (Harvard University) wykazały, że 85% sukcesu zawodowego pochodzi z dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, a tylko 15% z umiejętności twardych.

Empatia, inteligencja emocjonalna i elastyczność mogą sprawić, że staniemy się skutecznymi liderami i wzorem do naśladowania dla swoich podopiecznych. Twarde kompetencje to fundament, jednak bez kompetencji miękkich trudno będzie go wykorzystać.

Wyobraźmy sobie dwóch trenerów, którzy prowadzą zajęcia z grupą orlików na podstawie tego samego konspektu treningowego. Pomimo że treść jest taka sama, to zajęcia mogą się od siebie różnić. Dlaczego tak się dzieje? Każdy z nas jest inny, różnimy się pod względem temperamentu, osobowości czy poziomu kompetencji miękkich. To, kim jesteśmy, wpływa na to, w jaki sposób pracujemy i jak wykorzystujemy wiedzę. Pracując z ludźmi, warto pamiętać, że przede wszystkim pracujemy sobą – z tego powodu zawód trenera daje ogromną satysfakcję, jednocześnie będąc bardzo wymagającym.

kompetencje trenera 1

Rozwijanie kompetencji miękkich wśród swoich zawodników jest równie ważne. Doskonalenie umiejętności działania w zespole, skutecznego porozumiewania się czy wspólnego rozwiązywania problemów sprawi, że nie tylko lepiej poradzą sobie w piłce nożnej, ale również w dorosłym życiu. Tym bardziej w obecnej pandemicznej sytuacji, w której spędzają większość czasu w domach, a głównym źródłem kontaktu z innymi stają się komunikatory internetowe. Sport może stanowić wspaniałe narzędzie do rozwoju kompetencji miękkich i być nośnikiem wielu wartości. Żeby tak się stało, warto w pierwszej kolejności zacząć od siebie i zastanowić się nad poziomem własnych kompetencji miękkich.

Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Nawet jeśli Cię nie słuchają, to zawsze Cię obserwują – czyli o komunikacji niewerbalnej w sporcie” autorstwa dr Anny Ussorowskiej. Artykuł znajdziecie w nr 4/2021 (45) czasopisma „Asystent Trenera”.

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”

Poniżej fragment rozmowy psychologa Marcina Kochanowskiego i trenera Dariusza Banasika o rzeczywistym czasie dla trenera w czasie przerwy w meczu.

Allegri twierdzi, że prostota opiera się również na zwięzłości komunikatu. Ciekawa teoria. W jego ocenie trener ma tylko 3 minuty podczas przerwy, aby wprowadzić swój plan taktyczny.

Popularnym niewspierajacym zjawiskiem w relacji trenera z zawodnikami jest etykietowanie; wydawanie wyroków, ze ten to jest „talent” i będzie piłkarzem, a z tamtego nic nie będzie, bo to jest „ortopeda”.

Podczas 3. Zjazdu Psychologów Akademii Klubów Ekstraklasy, którego byliśmy partnerem, jednym z elementów była część praktyczna przygotowana przez Karolinę Pietrzak oraz Mariusza Paszkowskiego. Sesja została przygotowana w trzech blokach tematycznych. Poniżej przykładowe ćwiczenie z bloku „Koncentracja uwagi”.

W procesie szkolenia ogromne znaczenie odgrywa komunikacja, prowadzona na linii trener – zawodnik. Zwłaszcza w najmłodszych grupach szkoleniowcy powinni jednak uwzględniać także istotną rolę rodziców. Poprzez swoje działania mogą oni bowiem wesprzeć rozwój piłkarski dziecka lub całkowicie zniechęcić swoją pociechę do uprawiania sportu.

W Polsce cały czas nie wszyscy trenerzy mają dostęp do psychologów sportu w swojej szkółce, akademii czy klubie. Są też tacy, którzy są sceptycznie nastawieni do specjalistycznej pracy psychologicznej w środowisku piłkarskim. Oczywiście, proces szkoleniowy odbędzie się bez udziału psychologów sportu. Jednak psychologia sportu jest już do tego konieczna. Dlatego dla jednych i drugich mam propozycję, jak będąc trenerem mądrze wykorzystywać psychologię.

Emocje często nieświadomie przejmują nad nami kontrolę i doprowadzają do zmiany naszego zachowania. Czy trener może pozwolić sobie na taką sytuację? Oczywiście, że nie! Powody można by mnożyć, ale przytoczyć warto kilka…

Rzuty karne już dzisiaj stanowią bardzo ważny element gry w piłkę nożną, a pokazane w badaniu statystycznym tendencje pozwalają określić ich znaczenie w przyszłości. Wnikliwą analizę meczów Ekstraklasy, podsuwającą wiele cennych wniosków i spostrzeżeń dotyczących rzutów karnych. znajdziecie w nr 3/2019 (34) czasopisma „Asystent Trenera”.

Poniżej fragment podcastu „Jak uczyć futbolu” z trenerem Mateuszem Ludwiczakiem pt. „Dorastanie w grze i fundamenty gry”, którego część I została opublikowana w nr 1/2020 (36) czasopisma Asystent Trenera.

Newsletter