Można zaobserwować, że w młodszych grupach wiekowych trenerzy podczas meczów podpowiadają swoim zawodnikom, jak mają się zachować, gdy stracą piłkę, bądź jak mają przejść do szybkiego ataku, gdy przechwycą piłkę. Wszystkich te umiejętności jesteśmy w stanie nauczyć zawodników w trakcie treningów i to w ich ulubionej formie, jakimi są małe gry. Poniżej przykład jednej z nich.

nauka szybkiego przejscia AO OA

Organizacja: boisko o wymiarach 60 × 40 m. Dwie duże bramki. Podział zawodników na 2 zespoły z bramkarzami.

Przebieg: gra zadaniowa 6 × 6 + 2Br. Grę rozpoczyna bramkarz bliższym podaniem do boku, po którym wszyscy zawodnicy drużyny przeciwnej wykonują natychmiastowy atak na piłkę, a po jej odbiorze muszą jak najszybciej oddać skuteczny strzał. Gdy nastąpi finalizacja akcji, to samo wykonuje drugi zespół, a ten, który pierwszy atakował, natychmiast przechodzi do obrony, agresywnie stara się odebrać piłkę i ma takie samo zadanie po odbiorze piłki. Zadaniem zawodników jest przejście z obrony do ataku, z ataku do obrony w czasie 4 s.

Modyfikacje: w młodszych grupach gramy 4 × 4 + 2Br, boisko 40 × 30 m.

Punkty kluczowe:

  • szybkie fazy przejścia z obrony do ataku, z ataku do obrony,
  • odcięcie linii podania,
  • szybka organizacja w obronie,
  • pozycja otwarta,
  • percepcja,
  • dokładność,
  • wymienność pozycji.

Przykładowa gra pochodzi z artykułu „Nauka szybkiego przejścia z obrony do ataku, z ataku do obrony w kategorii wiekowej U10–U12”, którego autorem jest Łukasz Sapała. Artykuł znajdziecie w nr 1/2021 (42) czasopisma „Asystent Trenera”.

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”