Małe gry zadaniowe to kompleksowa forma treningu piłkarskiego. W doskonały sposób pozwala nam kształtować zdolności motoryczne, cechy mentalne czy elementy techniczno-taktyczne. Poprzez zadania, które stawiamy naszym zawodnikom, rozwijamy ich kreatywność, decyzyjność czy pewność siebie.

 

Poniżej przedstawione zostały przykładowe zasady budowania gry zadaniowej.

 

Gra właściwa 6 × 6.

Bramkę można zdobyć tylko ze strefy strzału (uderzenie bez przyjęcia).

 

Problem – brak rozszerzania gry, zawodnicy grają zbyt wąsko.

Zadanie – zawodnicy, którzy w danym momencie posiadają piłkę, muszą być we wszystkich 3 strefach (rozszerzanie pola gry). Po przejęciu piłki drużyna ma 5 s na organizację.

 

 

Problem – zbyt wolne przemieszczanie się zawodników do rozegrania akcji, niewykorzystywanie bocznych sektorów.

Zadanie – tworzenie przewag w sektorach bocznych. Drużyna, która posiada piłkę w bocznym sektorze, musi mieć przewagę liczebną. Po przejęciu piłki drużyna ma 5 s na właściwą organizację.

 

 

Problem – pośpiech w kreowaniu gry ofensywnej. Brak „efektywnego” utrzymania się przy piłce.

Zadanie – drużyna, aby zdobyć bramkę, musi rozegrać piłkę przez 3 strefy.

 

 

Problem – zbyt częsta gra krótkim podaniem. Brak przeniesienia ciężaru gry dłuższym podaniem w boczne sektory.

Zadanie – bramkę można zdobyć po rozegraniu akcji przez wszystkie 3 strefy. Po zagraniu długiego podania w boczną ofensywną strefę bramka liczona za 5 punktów (dośrodkowanie i strzał bez przyjęcia).

 

 

Grę kończymy grą wyjściową (powtórzenie gry wolnej 6 × 6). Dzięki temu możemy ocenić progres naszych zawodników.

 

Więcej na ten temat zawiera artykuł autorstwa Mariusza Paszkowskiego, master coach’a Coerver Coaching Polska pt. „Małe gry zadaniowe jako kompleksowa forma treningu piłkarskiego” opublikowany w wydaniu specjalnym „Asystent Trenera Dzieci”. W artykule przedstawione zostały:

  • Zalety stosowania małych gier zadaniowych.
  • 5 podstawowych zasad, których należy przestrzegać pracując na małych grach zadaniowych.
  • 15 przykładowych gier zadaniowych.