mikolaj patek podyskutujmy

Pewnie większość z Was, gdy przeczyta powyższy tytuł stwierdzi, że będę koncentrował się tylko na futsalu… i wcale mnie to nie dziwi. Przyznaję Wam rację tylko częściowo, ponieważ skupię się na elementach piłki nożnej halowej, które można wykorzystać w szkoleniu piłkarskim grup dziecięco-młodzieżowych.

Tendencje, jakie zaobserwowałem w szkoleniu dzieci i młodzieży w Polsce oraz za granicą, to koncentracja na rozwoju umiejętności piłkarskich zawodników pod względem techniczno-taktycznym na boisku trawiastym oraz uzupełnienie treningów jednostkami dodatkowymi z zakresu motoryki. Jednak nie tylko piłka nożna na trawie prowadzi do pełnego rozwoju naszych zawodników. Wykorzystanie innej odmiany piłki nożnej, takiej jak futsal może spowodować wielopłaszczyznowy rozwój zawodnika. Bardzo ucieszyła mnie inicjatywa Polskiego Związku Piłki Nożnej, która propaguje granie w hali w okresie zimowym w postaci rozgrywek o Puchar Prezesa PZPN.

Oglądając oraz analizując ostatnie Mistrzostwa Europy w Futsalu, doszedłem do wniosku, że wiele elementów tej gry można wykorzystać w szkoleniu dzieci i młodzieży. Zafascynowałem się szybkością gry oraz umiejętnościami technicznymi zawodników. Jako trenerzy chcemy, aby nasi zawodnicy grali szybko, pięknie dla oka, ale również antycypowali działania swoich kolegów z drużyny oraz przeciwników.

Pierwsze wrażenie dotyczące futsalu to mała przestrzeń oraz szybkie podejmowanie decyzji - dwie pierwsze cechy, które są bardzo ważne również podczas rywalizacji na boisku trawiastym. Marcelo, Couthinho, Neymar - pierwsze nazwiska, które przyszły mi na myśl dowodzą tego, że można połączyć futsal oraz piłkę nożną trawiastą. Patrząc na kierunek, w jakim zmierza piłka nożna, uważam, że doświadczenie piłki halowej i wykorzystanie go przez naszych zawodników będzie bardzo ważne oraz pomoże w ich rozwoju. Małe przestrzenie, agresywne krycie, gra pod presją czasu oraz przeciwnika, szybkość podejmowania decyzji - są to tylko niektóre elementy, które występują w futsalu.

Podczas konferencji Akademia Piłkarska Grassroots 2017, organizowanych przez PZPN tematem przewodnim była intensywność, o której często zapominamy, tworząc jednostki treningowe, w których jest ona zbyt mała lub na poziomie praktycznie zerowym. Takie sytuacje mają ogromne przełożenie na mecze czy turnieje w wykonaniu naszych zawodników.

W myśl słów, które możemy znaleźć w Narodowym Modelu Gry – „gramy tak jak trenujemy, trenujemy tak jak gramy” musimy skupiać się na kompleksowym postępie piłkarzy. Zatem dlaczego nie zastosować elementów z piłki halowej, gdzie intensywność właśnie jest na bardzo wysokim poziomie. Presja czasu i przeciwnika oraz mała przestrzeń do gry wymuszają na naszych zawodnikach kreatywność w trudnych do rozwiązania sytuacjach.

Wielu trenerów zapewne przedstawi różnice, które występują w tych dwóch dyscyplinach sportu, jak np. inne nawierzchnie, waga oraz wielkość piłki, obuwie a nawet wpływ warunków oraz zmienne podczas meczu, które za tym idą. Jednak czy nie chcemy, aby nasi zawodnicy doświadczali czegoś innego? Czy nie powinniśmy iść w kierunku stymulowania i motywowania naszych zawodników poprzez różne odmiany piłki nożnej, tak aby rozwijali się pod każdym względem piłkarskiego rzemiosła?

Chcemy „tworzyć” zawodników kompletnych, świadomych swoich działań oraz potrafiących grać kombinacyjnie. Również my, jako trenerzy, możemy wiele zyskać, wykorzystując niektóre elementy futsalu, stricte techniczne czy też taktyczne.

Uważam, że szkolenie wielokierunkowe dla zawodników, jak też dla nas, trenerów jest bardzo ważne. Obserwując niekorzystne warunki atmosferyczne, jakie panują w naszym kraju od października do marca, elementy piłki nożnej halowej są bardzo dobrym uzupełnieniem piłkarskiego szkolenia dzieci i młodzieży.

A Ty, trenerze, jak uważasz?

Źródło: Asystent Trenera nr 6/2017 (25)

Drodzy Czytelnicy,

jeśli macie ochotę podzielenia się swoimi przemyśleniami na łamach AT na ten czy inny temat,

przysyłajcie swoje felietony na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Jeden warunek: ich objętość musi zamykać się w przedziale 4–5 tys. znaków.