Bramkarz powinien brać udział w małych grach od najmłodszych lat. Ważne jest, aby jak najszybciej zrozumiał swoją rolę na boisku. Na przykładzie małych gier widać również, jak kluczową i ważną role odgrywa postać bramkarza w dobie współczesnego futbolu.
Każdy z trenerów chciałby mieć w swoim zespole bramkarza kompletnego, tzn. skutecznego zarówno w działaniach defensywnych, jak i ofensywnych. Jednak aby to osiągnąć, potrzeba pracy nie tylko indywidualnej czy zindywidualizowanej z bramkarzem, ale również treningu z pozostałymi graczami z zespołu.
Przykładowa mała gra
Liczba zawodników: 5 × 5, 6 × 6 + po 2 zawodników w bocznych strefach.
Organizacja pola gry:
Orientacyjne wymiary boiska to szerokość pola karnego × 40 m.
Piłki w bramkach.
Założenia podczas gry:
- Utrzymać piłkę, wymieniając co najmniej 5 podań, zanim nastąpi podanie do boku, gdzie zawodnik dośrodkowuje piłkę (max. 2 kontakty) w pole karne.
- Liczba podań może być zmieniana w zależności od umiejętności zawodników.
- Bramkarz wprowadza piłkę do gry:
- rozpoczęcie od bramki – po podłożu i tylko ręką,
- po chwycie piłki w czasie gry – ręką po podłożu bądź górna na całym boisku.
- Po zdobyciu bramki tzw. bonus – piłkę do gry wprowadza bramkarz drużyny, która zdobyła bramkę.
- Nie ma rzutów rożnych i autów – grę rozpoczyna bramkarz drużyny, której należy się piłka.
Główne zadania dla trenera podczas gry bramkarza:
- Bramkarz dobrze grający nogami – ważne przy tzw. skokach pressingowych, aby zawodnicy mieli możliwość zagrania do własnego bramkarza, który przyjmie i zagra piłkę do wolnego partnera. Umiejętność przyjęcia piłki w pierwszym kontakcie. Przed przyjęciem bramkarz powinien już wiedzieć, do którego zawodnika zamierza podać piłkę.
- Aktywne wykorzystanie bramkarza w grze – „lotny bramkarz”.
- Aktywna komunikacja z parterami.
- Bramkarz rozumie kwestie ustawienia się względem obrońcy (podwojenie następcze).
- Antycypacja w działaniach przeciwnika.
- Umiejętność gry w sytuacji 1 × 1 – wyjście możliwie jak najbliżej napastnika, zasłonięcie możliwie jak największej powierzchni bramki.
- Jaka jest pozycja wyjściowa bramkarza – czy jest odpowiednio ustawiony względem piłki i zawodników (tzw. pozycja otwarta).
- Praca nóg podczas dośrodkowania – odpowiednie wyjście, odbicie z właściwej nogi.
- Zwrócenie uwagi, czy bramkarz komunikuje się z zawodnikami podczas dośrodkowania („moja”, „wybij”).
- Właściwy wybór techniki bronienia podczas dośrodkowania (chwyt w najwyższym punkcie, timing i asekuracja piłki rękoma, wypchniecie, piąstkowanie).
- Zwrócenie uwagi na zawodników (asekuracja bramkarza podczas wyjścia z bramki).
- Po chwycie piłki przez bramkarza – umiejętność szybkiego wprowadzenia piłki do gry – odpowiedni sposób dystrybucji piłki ręką, dokładność, dystans, tempo i trajektoria lotu powinny być priorytetowe w jego działaniu.
Więcej przykładów gier pokazujących bramkarza w trakcie różnych działań w warunkach zbliżonych do warunków meczowych (w szczególności uwaga poświęcona jest jego odpowiedniemu zachowaniu w trakcie danej gry) znajdziecie w artykule autorstwa Michała Chamery „Rola bramkarza w małych grach – kontynuacja aplikacji praktycznej” opublikowanym w nr 2/2015 (9) czasopisma „Asystent Trenera”.
Już teraz zamów swój egzemplarz „Asystenta Trenera”!