{jcomments on}Rzeczą, która odróżnia świetnych bramkarzy od tych przeciętnych wcale nie jest to, że są oni skłonni do wykonania nieprawdopodobnej obrony (parady). Najlepsi bramkarze potrafią zapobiec wielu strzałom zanim zostaną one oddane na bramkę…

 

Większość treningów, które są przeprowadzane z bramkarzami polega na ćwiczeniu ich reakcji. Przykładowo, trenerzy ustawiają 10 piłek w odległości ok. 12 metrów od bramki i oddają strzał za strzałem, a bramkarz ma za zadanie kolejne obrony. W innych przypadkach bramkarze stawiani są w sytuacji, gdy dokonują pierwszej obrony strzału i muszą szybko przygotować się do kolejnej interwencji (symulacja dobitki). Taki rodzaj treningu przygotowuje ciało i umysł do szybkiego reagowania.  

 

Sposoby myślenia


Podczas pracy z bramkarzami powinniśmy pamiętać o następujących rzeczach:

 

  • Słabi bramkarze myślą: „Co się stało?”.
  • Przeciętni bramkarze myślą: „Co się dzieje?”.
  • Najlepsi bramkarze myślą: „Co może się wydarzyć i jak uniknąć ewentualnych zagrożeń?”.

 

Niestety zbyt wiele czasu na treningach poświęca się na przygotowanie bramkarzy do tego właśnie „Co się dzieje?”, a zbyt mało na „Co może się wydarzyć i jak uniknąć ewentualnych zagrożeń?”. Rzeczą, która odróżnia świetnych bramkarzy od tych przeciętnych wcale nie jest to, że są oni skłonni do wykonania nieprawdopodobnej obrony (parady). Najlepsi bramkarze potrafią zapobiec wielu strzałom zanim zostaną one oddane na bramkę.

 

3 kroki do nauki właściwego myślenia Twojego bramkarza

 

Krok 1

 

Oglądanie największej możliwej ilości meczów piłki nożnej na najwyższym poziomie na żywo. Obserwacja, z którego miejsca bramkarze reagują, startują do wykonania interwencji. Jak wytwarzają sobie przestrzeń i jak ją wykorzystują? Bardzo ważna jest obserwacja ustawiania się najlepszych bramkarzy, jak daleko od linii bramkowej się poruszają i kiedy. Słuchanie komunikatów i podpowiedzi, jakich bramkarze udzielają pozostałym zawodnikom. Obserwacja nie kończy się na bramkarzach. Warto również przyglądać się grze najlepszych obrońców, gdzie i jak się ustawiają w określonych sytuacjach.  

 

Krok 2

 

Właściwa organizacja treningu. Trudno zgodzić się z wieloma trenerami, którzy wysyłają swoich golkiperów na oddzielny trening z trenerem bramkarzy podczas, gdy reszta drużyny trenuje razem. Bramkarz musi uczestniczyć w treningach zespołu, gdyż powinien wiedzieć gdzie obrońcy mają się ustawiać, jakie uwagi przekazuje im trener, jak zachowują się w określonych sytuacjach itd. Jeśli bramkarz ma udzielać wskazówek, podpowiadać reszcie zespołu na boisku, przewidywać ich zachowania to musi posiadać do tego niezbędną wiedzę, którą właśnie zdobywa uczestnicząc czynnie w treningu całej drużyny.

 

Krok 3

 

Oglądanie na video swoich występów. Co można było zrobić inaczej? Jak można było zapobiec niektórym sytuacjom na boisku? Wyciąganie wniosków na przyszłość z konstruktywnej krytyki złych zachowań i błędów, które można obejrzeć.

 

Oczywiście istnieje wiele więcej wskazówek, jak uczyć myślenia na boisku swoich bramkarzy. Jednak już zastosowanie tych trzech, przy wsparciu odpowiedniego treningu wystarczy, aby znacząco poprawić ich grę.  

 

Tekst opracowany na podstawie materiałów uzyskanych z www.worldclasscoaching.com.