Jakub Śpiegowski, założyciel strony www.pilkanoznadladzieci.pl w pierwszych miesiącach pracy z najmłodszymi piłkarzami największy nacisk kładzie na naukę prowadzenia piłki. Jego zdaniem, od tego elementu należy rozpocząć piłkarską edukację.

W Akademii Piłkarskiej Reissa wszystkie zespoły starają się otwierać grę krótkim podaniami, nawet w przypadku wysokiego pressingu drużyny przeciwnej. Chodzi o to, aby zawodnicy uczyli się wychodzenia spod pressingu przeciwnika, szybko podejmowali decyzję, grali 1 × 1 w ataku oraz doskonalili dokładność podań i przyjęcie kierunkowe. Zawodnicy samodzielnie wybierają opcję wykonania pierwszego podania.

Poniżej przedstawiam 6, moim zdaniem, kluczowych punktów, które w bezpośredni sposób mogą wpłynąć na podniesienie jakości naszej pracy, zwiększenie frekwencji na zajęciach, a co za tym idzie przyczynią się do wzrostu poziomu umiejętności naszych podopiecznych, na czym chyba wszystkim nam zależy…

W racjonalnym przygotowaniu działań taktycznych należy uwzględniać uczenie się i doskonalenie pewnych działań ruchowych oraz rozwijanie cech istotnych dla specjalnych zdolności taktycznych. Poniżej przykładowe ćwiczenie kształtujące widzenie pola, które jest podstawą przygotowania taktycznego.

Poniższą grę autor stosuje w swoich treningach dla kategorii wiekowej U11. Może ona być środkiem treningowym, który można wpleść w jednostkę treningową – odpowiednią do Twojego modelu gry.

Periodyzacja taktyczna nie jest metodą, którą można stosować tylko w klubach zawodowych z pięcioma jednostkami treningowymi w tygodniu. Praca na jej zasadach doskonale sprawdza się w pracy z zespołami amatorskimi, jak też juniorami.

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek w jakim stopniu Wasza wiedza na temat komunikacji i wykorzystania jej w praktyce wpływa na sprawny i efektywny przebieg prowadzonych przez Was zajęć, i czy w ogóle ma to jakiekolwiek znaczenie?

Powrót organizmu młodego piłkarza do stanu sprzed treningu jest bardzo ważny. Jest to jednak bardzo często zaniedbywane. Nierzadko wielu trenerów poświęca temu niewiele czasu albo co gorsza w ogóle - sądząc, że jest to szczegół, na który szkoda czasu w mikrocyklu, w którym znajdują się 2 lub 3 jednostki treningowe.

Poniższa jednostka treningowa została zaobserwowana w dniu 22 marca 2017 r. podczas stażu w największym klubie piłkarskim z Madery. Kompletną relację z tego stażu znajdziecie w nr 6/2017 (25) Asystenta Trenera.

Kiedyś Horst Wein powiedział: „Gra w piłkę bez myślenia jest jak strzelanie bez obrania celu”. Cytując jeszcze innego trenera Cesara Luisa Menottiego: „nie ma większej siły na boisku niż inteligencja piłkarska”. Dwa zdania, a oddają tak dużo. Chcemy mieć zawodnika, który w każdej sytuacji meczowej będzie potrafił zrobić z piłki pożytek dla swojej drużyny, czy też zawodnika, który nie będzie wiedział, co zrobić w sytuacji podbramkowej. Pytanie retoryczne.

Newsletter