Kiedyś Horst Wein powiedział: „Gra w piłkę bez myślenia jest jak strzelanie bez obrania celu”. Cytując jeszcze innego trenera Cesara Luisa Menottiego: „nie ma większej siły na boisku niż inteligencja piłkarska”. Dwa zdania, a oddają tak dużo. Chcemy mieć zawodnika, który w każdej sytuacji meczowej będzie potrafił zrobić z piłki pożytek dla swojej drużyny, czy też zawodnika, który nie będzie wiedział, co zrobić w sytuacji podbramkowej. Pytanie retoryczne.

 

Poniżej propozycje 2 przykładowych gier, które mają na celu rozwój kreatywności i inteligencji piłkarskiej. Autor poznał je, podczas udziału w licznych kursach i konferencjach trenerskich. Gry te sukcesywnie stosuje dla kategorii wiekowej U11. Postępy, jakie poczynają zawodnicy – szybkość reakcji w deficycie czasu i przestrzeni, decyzyjność, niekonwencjonalność – widoczne są gołym okiem.

 

Gra nr 1

 

Organizacja ćwiczenia jak na grafice. Dwójka zawodników szarych rozpoczyna akcję w konfiguracji 2 × 1. W momencie strzelenia bramki (4) (ze strefy strzału) piłkę do gry wprowadza drugi zawodnik czerwony (5) i rozpoczyna się gra 2 × 2. Po skończeniu gry 2 × 2 następną rozpoczynają zawodnicy czerwoni w konfiguracji 2 × 1. Jeżeli zawodnikowi czerwonemu uda się przejąć piłkę, grając w osłabieniu 1 × 2 to jego zadaniem jest zdobycie bramki ze strefy strzału. Po zdobytej bramce przez zawodnika czerwonego (grającego w osłabieniu 1 × 2) piłkę do gry wprowadza kolejny zawodnik czerwony.

 

Modyfikacje:

  • Rozpoczynamy w konfiguracji 1 × 1 lub 1 × 0.
  • Gramy do momentu konfiguracji 4 × 4.
  • Piłkę zza bramki wprowadzają zawodnicy drużyny, która straciła bramkę.

 

Gra nr 2

 

Organizacja ćwiczenia jak na grafice. Gra 6 × 1, czwórka zawodników na obwodzie kwadratu i dwójka w środku. Zadaniem zawodników obwodowych jest zagrać piłkę do jednego z dwójki zawodników środkowych (1). Zawodnicy środkowi muszą wymienić podanie między sobą (2) – utrudnia im to zawodnik czerwony – a następnie zagrać piłkę do kolejnego zawodnika obwodowego (3). Zawodnicy zawsze idą za podaniem – zawodnik obwodowy w momencie zagrania piłki do środka – wchodzi do środka (1A), zawodnik będący w środku podający piłkę na obwód kwadratu – idzie na obwód kwadratu (3A). Zawodnicy obwodowi szukają odpowiedniego momentu do zagrania piłki zawodnikowi znajdującego się w środku, poprzez wymianę piłki z pozostałymi zawodnikami obwodowymi. Zawodnik ze środka po podaniu piłki na zewnątrz, szuka wolnego boku kwadratu (3A). Zawodnik czerwony po przechwycie piłki zmienia się z zawodnikiem, który popełnił błąd.

 

Modyfikacje:

  • Gramy na określoną liczbę kontaktów.
  • Zawodnicy obwodowi grają na 2-3 kontakty, zawodnicy w środku na dowolną liczbę.
  • Zawodnik czerwony po przechwycie piłki – musi ją wyprowadzić poza pole gry.
  • Zawodnik czerwony po przechwycie piłki – musi ją zagrać do jednego z zawodników obwodowych.

 

Więcej gier rozwijających kreatywność i inteligencję piłkarską w artykule „8 przykładowych gier rozwijających kreatywność i inteligencję piłkarską w grupie wiekowej U11” opublikowanym w nr 5/2017 (24) czasopisma „Asystent Trenera”.

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”