Forma fragmentów gry charakteryzuje się obecnością przeciwnika, która stwarza sytuacje zbliżone do pewnych wycinków walki sportowej w warunkach zawodów. Ważne jest, aby w tej formie nauczania określać konkretne zadania do wykonania, w realizacji których zawodnik nie tylko angażuje się ruchowo, ale też intelektualnie.

 

 

Oprócz metod stosowanych w procesie dydaktycznym wykorzystywane są formy nauczania – rozumiane jako organizacyjne struktury ćwiczeń ułatwiające proces uczenia i doskonalenia działań w nauczaniu gry.

 

Formy nauczania w swojej strukturze organizacyjnej uwzględniają poziom trudności wykonania zadania, stąd też dzielą się na:

  • formę zabawową,
  • formę ścisłą,
  • formę fragmentów gry,
  • formę gier:
    • gry pomocnicze,
    • małe gry taktyczne (MGT),
    • gry uproszczone,
    • gry szkolne,
    • gry właściwe.

 

Forma fragmentu gry – przykładowe ćwiczenie


Cel kształtowania ruchowego:


doskonalenie techniki prowadzenia piłki, uderzenia piłki, zwodów, dryblingu, kształtowanie orientacji przestrzennej, doskonalenie obrony indywidualnej.



Cel kształtowania intelektualnego:


skuteczność akcji wymaga świadomego oraz prawidłowego wyboru działania zarówno w ofensywie, jak i defensywie.

 

 

I FAZA

Dwóch zawodników z przeciwnych drużyn – czerwonych i białych wykonuje jednocześnie prowadzenie piłki (1), następnie zwód przed pachołkiem z wyjściem na prawą nogę (2), zwrot oraz zakończenie strzałem na bramkę (3).

 

II FAZA

Na sygnał głosowy trenera: „czerwony” lub „niebieski” (bądź „jeden”, „dwa”) zawodnicy starają się dobiec jak najszybciej do piłki znajdującej się na czerwonym lub niebieskim znaczniku (kapturku) (4). Zawodnik, który dobiegnie jako pierwszy, staje się atakującym z możliwością zdobycia punktu na dowolną bramkę, przeciwnik staje się broniącym.

 

Wskazówki:

  • zwracamy uwagę na tempo wykonania pierwszej fazy,
  • ćwiczenie powinno być wykonane na prawą i lewą stronę,
  • bramki mogą być liczone zarówno zespołowo, jak i indywidualnie,
  • bramka zdobyta w pojedynku może być dodatkowo premiowana.

 

Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Charakterystyka efektywnych metod i form w nauczaniu działań ruchowych piłkarzy nożnych”, którego autorem jest dr hab. prof. nadzw. Henryk Duda. Kompletny artykuł znaleźć można w nr 6/2015 (13) czasopisma „Asystent Trenera”.

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”