Czytając artykuły i śledząc lektury trenerskie, widzimy mnóstwo merytoryki, ćwiczeń, szkoleń. Fachowa wiedza to niewątpliwie fundament i główne ogniowo pracy trenera, jednak, żeby teoria mogła iść w parze z praktyką, musi być w odpowiedni sposób „opakowana”. Zawodnicy nie dość, że powinni ją zrozumieć, potrafić ją wykonać, to dodatkowo zrozumieć potrzebę, po co ona jest.

Na wymienione „opakowanie” wiedzy składa się między innymi relacja trener – zawodnik. Istnieje zależność, że im lepsza relacja z trenerem, tym większe oddziaływanie dydaktyczne i wychowawcze trenera na zawodnika[1]. Innymi słowami – im lepsze warunki (środowisko) do pracy, tym szybsze i skuteczniejsze jej efekty.

Fot. Adrian Matusik

Optymalny jest model wysokich oczekiwań sportowych i równoczesnego dbania o relacje. Covey w swojej książce „7 nawyków skutecznego działania” wprowadza niezwykle ciekawą zależność – Bankowe Konto Emocji. Z relacjami jest tak samo jak z bankiem – zasilasz konto (wpłata środków), a czasami korzystasz z niego, aby wypłacić środki. Jeśli jesteś często nieuprzejmy, porywczy, lekceważący, krzyczysz, jesteś niesprawiedliwy, wywierasz presję itp., to dokonujesz ciągłych wypłat z Bankowego Konta Emocji i wkrótce zostaniesz na minusie. Wtedy poziom chęci do współpracy, motywacja, zrozumienie zawodników są po prostu niesprzyjające osiąganiu wspólnych, wysokich celów. Zastanów się, jak często nieświadomie wypłacasz z konta. Pytanie, jak dbać o relacje, jest dla nas pytaniem, jak zwiększyć skuteczność, jakość i szybkość zdobywania wiedzy i umiejętności swoich podopiecznych.

Poniżej przedstawiamy 10 zasad dbania o relacje z zawodnikami, które uświadomią Ci, jak możesz wpłacać do „Bankowego Konta Emocji”, i pozwolą pielęgnować odpowiednie środowisko do rozwoju umiejętności piłkarskich Twoich podopiecznych:

  1. Witaj się z każdym przed treningiem. Staraj się przed nim i po nim każdemu poświęcić trochę uwagi.
  2. Bądź elastyczny. Wyjaśniaj, wspieraj, wymagaj, inspiruj.
  3. Traktuj wszystkich z jednakowym szacunkiem, bez względu na pozycję w grupie. Bądź sprawiedliwy.
  4. Wpływaj pozytywnie na pewność siebie zawodników. Krytykuj zachowanie, a nie zawodnika. Wynagradzaj.
  5. Stosuj humor jako narzędzie.
  6. Rozwiązuj trwale problemy i konflikty.
  7. Dawaj szansę podjęcia decyzji przez samych zawodników. Dbaj o ich motywację!
  8. Wspieraj współpracę i rywalizację z samym sobą. Nie porównuj.
  9. Stymuluj zawodników do kreatywnego poszukiwania rozwiązań, zwracaj uwagę na to, jak się komunikujesz z zawodnikami.
  10. Stosuj wzmocnienia pozytywne, zwracaj i podkreślaj mocne strony zawodników.

Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Jak przyśpieszyć rozwój umiejętności piłkarskich zawodnika. Dobra relacja na linii trener – zawodnik kluczem do sukcesu” opublikowanego w nr 2/2018 (27) czasopisma „Asystent Trenera”. Artykuł został napisany przez Bartłomieja Ostasza i Damian Białka poprzez pryzmat doświadczeń trenerskich w grupach młodzieżowych do 12. roku życia oraz współpracy w zakresie konsultacji psychologicznej z medalistami Mistrzostw Polski w różnych dyscyplinach indywidualnych (w których relacja „jeden na jeden” jest jeszcze bardziej widoczna i wyraźna do zaobserwowania wpływu jej skutków). Aspekty relacyjne i odpowiedniego środowiska do rozwoju dotyczą wszystkich, nie tylko sportowców, ale też ludzi w dowolnej dziedzinie życia i w każdym wieku.

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”

 

[1] Sport Wyczynowy 2012, nr 2/542, s. 71.