Bramkarz powinien brać udział w małych grach od najmłodszych lat. Ważne jest, aby jak najszybciej zrozumiał swoją rolę na boisku. Na przykładzie małych gier widać również, jak kluczową i ważną role odgrywa postać bramkarza w dobie współczesnego futbolu.

 

 

Każdy z trenerów chciałby mieć w swoim zespole bramkarza kompletnego, tzn. skutecznego zarówno w działaniach defensywnych, jak i ofensywnych. Jednak aby to osiągnąć, potrzeba pracy nie tylko indywidualnej czy zindywidualizowanej z bramkarzem, ale również treningu z pozostałymi graczami z zespołu.

 

Przykładowa mała gra

 

Liczba zawodników: 5 × 5, 6 × 6 + po 2 zawodników w bocznych strefach.

Organizacja pola gry:

Orientacyjne wymiary boiska to szerokość pola karnego × 40 m.

Piłki w bramkach.

 

 

Założenia podczas gry:

 

  • Utrzymać piłkę, wymieniając co najmniej 5 podań, zanim nastąpi podanie do boku, gdzie zawodnik dośrodkowuje piłkę (max. 2 kontakty) w pole karne.
  • Liczba podań może być zmieniana w zależności od umiejętności zawodników.
  • Bramkarz wprowadza piłkę do gry:
  • rozpoczęcie od bramki – po podłożu i tylko ręką,
  • po chwycie piłki w czasie gry – ręką po podłożu bądź górna na całym boisku.
  • Po zdobyciu bramki tzw. bonus – piłkę do gry wprowadza bramkarz drużyny, która zdobyła bramkę.
  • Nie ma rzutów rożnych i autów – grę rozpoczyna bramkarz drużyny, której należy się piłka.

 

Główne zadania dla trenera podczas gry bramkarza:

 

  1. Bramkarz dobrze grający nogami – ważne przy tzw. skokach pressingowych, aby zawodnicy mieli możliwość zagrania do własnego bramkarza, który przyjmie i zagra piłkę do wolnego partnera. Umiejętność przyjęcia piłki w pierwszym kontakcie. Przed przyjęciem bramkarz powinien już wiedzieć, do którego zawodnika zamierza podać piłkę.
  2. Aktywne wykorzystanie bramkarza w grze – „lotny bramkarz”.
  3. Aktywna komunikacja z parterami.
  4. Bramkarz rozumie kwestie ustawienia się względem obrońcy (podwojenie następcze).
  5. Antycypacja w działaniach przeciwnika.
  6. Umiejętność gry w sytuacji 1 × 1 – wyjście możliwie jak najbliżej napastnika, zasłonięcie możliwie jak największej powierzchni bramki.
  7. Jaka jest pozycja wyjściowa bramkarza – czy jest odpowiednio ustawiony względem piłki i zawodników (tzw. pozycja otwarta).
  8. Praca nóg podczas dośrodkowania – odpowiednie wyjście, odbicie z właściwej nogi.
  9. Zwrócenie uwagi, czy bramkarz komunikuje się z zawodnikami podczas dośrodkowania („moja”, „wybij”).
  10. Właściwy wybór techniki bronienia podczas dośrodkowania (chwyt w najwyższym punkcie, timing i asekuracja piłki rękoma, wypchniecie, piąstkowanie).
  11. Zwrócenie uwagi na zawodników (asekuracja bramkarza podczas wyjścia z bramki).
  12. Po chwycie piłki przez bramkarza – umiejętność szybkiego wprowadzenia piłki do gry – odpowiedni sposób dystrybucji piłki ręką, dokładność, dystans, tempo i trajektoria lotu powinny być priorytetowe w jego działaniu.

 

Więcej przykładów gier pokazujących bramkarza w trakcie różnych działań w warunkach zbliżonych do warunków meczowych (w szczególności uwaga poświęcona jest jego odpowiedniemu zachowaniu w trakcie danej gry) znajdziecie w artykule autorstwa Michała Chamery „Rola bramkarza w małych grach – kontynuacja aplikacji praktycznej” opublikowanym w nr 2/2015 (9) czasopisma „Asystent Trenera”.

 

Już teraz zamów swój egzemplarz „Asystenta Trenera”!